سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا افزایش قد بعد از بلوغ ممکن است؟ (نتایج جدیدترین تحقیقات دنیا

خیلی ها از قدشان ناراضی اند و آرزو می کنند که ای کاش کمی بلندتر بودند. اما آیا می شود کاری برای این مساله کرد؟ اگر گاهی اوقات به خودتان می گویید که شاید روشی برای افزایش قد وجود داشته باشد باید بگوییم فقط شما نیستید که به این موضوع فکر می کنید. خیلی از افراد تصور می کنند با داشتن یک رژیم غذایی خوب و انجام برخی تمرینات ویژه حتی در بزرگسالی هم می شود رشد قد را افزایش داد. حالا اگر مشتاقید بدانید که این مساله درست است یا نه این مطلب را با دقت بخوانید.

چه عواملی روی بلندی و کوتاهی قد اثر می گذارند؟

قبل از اینکه درباره افزایش قد بعد از بلوغ صحبت کنیم باید بدانیم چه عواملی روی طول قد هر فرد تاثیر می گذارد. جواب این سوال ساده است: ژنتیک.

ولی این همه ماجرا نیست. بررسی روند رشد قدی دوقلوها یکی از راه هاییست که از طریق آن محققان می توانسته اند میزان تاثیر ژنتیک روی قد افراد را بررسی کنند چون تقریبا در تمام موارد دو قلوها هم قد هستند. در واقع بر اساس تحقیقات انجام شده روی دو قلوها مشخص شده است که ژنتیک حدود 60% تا 80% باعث ایجاد تفاوت های قدی در افراد مختلف می شود و حدود 20% تا 40% قضیه به عوامل محیطی مثل تغذیه بستگی دارد. بنابراین می توان گفت نوع تغذیه و سبک زندگی خود فرد نیز در افزایش رشد قدی اش موثر است.

در یکی از مطالعات بزرگ محققان که به بررسی رشد قدی حدود 18?6 میلیون نفر در طول قرن های متمادی پرداخته است مشخص شد که میانگین قدی افراد مختلف در سال 1996 نسبت به صد سال گذشته آن یعنی سال 1896 افزایش یافته است. این مساله نشان می دهد که بهبود وضعیت تغذیه ای افراد اثر مستقیمی روی رشد قدی شان دارد.

ادامه مطلب لینک زیر:

آیا افزایش قد بعد از بلوغ ممکن است؟ (نتایج جدیدترین تحقیقات دنیا)